Vårdstrejken är inte farlig

Denna insändare skickade jag in lite här och där idag:

Tusentals sjuksköterskor vill nu gå ut i strejk. De tycker att de har för dåligt betalt, vilket ju är naturligt med tanke på att det är ett svårt och krävande jobb. Man tar ju ansvar för andras liv.

För att strejken ska vara så effektiv som möjlig måste så många som möjligt gå ut i strejk. Men detta får inte sjuksköterskorna göra, för det vore ”samhällsfarligt”. Detta då många sjuka är i behov av sjuksköterskorna.

Detta betyder att sjuksköterskorna inte får strejka bara för att folk behöver dem. Med andra ord har man ”rätt” att tvinga sjuksköterskor att jobba mot sin vilja, bara för att andra behöver dem.

Många tycker säkert att det bara är rätt att tvinga sjuksköterskor att jobba mot sin vilja. De har nämligen fått för sig att sjukvård är en ”rättighet”. Om sjukvård är en ”rättighet” då betyder det att vi har rätt att tvinga sjuksköterskor och läkare att ge oss vård. Om de inte ger oss vård frivilligt då ”kränker” de vår ”rätt” till sjukvård. ”Rätten” till sjukvård betyder alltså ”rätten” att förslava.

Men det finns ingen ”rätt” att förslava. Det spelar sedan ingen roll om vi är i behov av dem. Jag har inte rätt att ta dina organ bara för att jag behöver nya. Jag har ingen rätt att ta dina pengar bara för att jag behöver pengar. Och jag har ingen rätt att tvinga en sjuksköterska eller läkare vårda mig bara för att jag behöver dem.

Sjuksköterskor har, som alla andra, en rätt att leva för sin egen skull. De har därför ingen moralisk skyldighet att förse oss med sjukvård. De har därför en moralisk rätt att strejka.

Vårdstrejken är inte samhällsfarlig. Nej, det är idén att vi har rätt att tvinga människor att jobba, bara för att vi behöver dem, som är farlig.

Uppdatering: Den blev publicerad i dagens (20080422) HD.

Uppdatering II: POS rapporterar att den även blev publicerad i DN idag (20080423). Angenämt!

6 reaktioner på ”Vårdstrejken är inte farlig

  1. Friberg: Nej. Jag bara ser detta som ett tillfälle att poängtera att det bland annat är utifrån den falska, onda och kollektivistiska principen, som man kan tvinga folk att jobba mot deras vilja, bara för att de behövs. Ibland får man t ex höra folk föreslå – på fullaste allvar – att precis som vi har värnplikt för att vi ”behöver” soldater, borde vi också ha vårdplikt eftersom vi ”behöver” fler inom vården. Det är samma princip i samtliga fall. Jag vill visa sjuksköterskorna att deras rätt att strejka ytterst vilar på principen om individens rättigheter och den i sin tur vilar på principen om individen som ett moraliskt självändamål.

Kommentera

