Mysteriet kring den försvunna kursen

Jag har länge haft planer på att köpa in ett gäng dyra kurser från AynRandBookstore.com. Problemet är att jag inte har pengar så att det räcker. En av dessa kurser är Leonard Peikoffs Objectivism through Induction. Jag vet inte om denna kurs är bra eller dålig, men utifrån vad jag kan läsa låter det mycket intressant och tilltalande. Men nyligen upptäckte jag att denna kurs inte längre säljs på AynRandBookstore.com. Jag blev förundrad över varför så var fallet.

Så jag mailade folket vid butiken och deras svar löd så här:

Thank you for your interest in Dr. Peikoff’s course ”Objectivism Through Induction.” By agreement with the author, this course has been discontinued, and so we are no longer able to sell it.

Detta gjorde mig, så klart, nyfiken så jag mailade även Peikoff om en förklaring. Men han har inte svarat mig ännu. Jag har även frågat Diana Hsieh om hon hörde något tillkännagivande av Peikoff vid OCON. Det hade hon inte, men hon lovade att återkomma med en kommentar om saken så fort hon vet mer.

Så nu slänger jag ut det här: Är det någon av mina läsare som har en susning om varför OTI har ”försvunnit”?En sak till. Är det någon av mina läsare som har lyssnat på denna kurs och som kan kommentera dess innehåll? Om så, bör jag då vara glad eller ledsen över att jag inte längre kan köpa kursen? Om ni har kursen i CD-format, tror ni att jag någon dag kan få låna den?

5 reaktioner på ”Mysteriet kring den försvunna kursen

  1. Jag har läst i en tråd på ObjectivismOnline att både Objectivism through Induction, och Induction in Physics and Philosophy är borttagna. Som jag förstått det är anledningen att Peikoffs kommande bok om DIM hypotesen behandlar dessa ämnen på ett för honom mer tillfredsställande sätt.

    Jag har själv inte lyssnat på kursen du efterfrågar men jag har hört att den ska vara bra. Det finns säkert att få tag på begagnat.

    Ett annat mysterium är varför Peikoffs föreläsning om DIM-hypotesen som gjordes tillgänglig gratis för ett tag sedan inte längre finns på ARIs hemsida. Det här skulle ju inte vara så konstigt om det var för att få folk att köpa den uppdaterade kurs han höll på OCON istället. Men själv säger han att han inte vet varför ARI inte ger ut den längre :)

    DIM-kursen tycker jag var lite synd då jag inte hade fungerande datorhögtalare när den gjordes tillgänglig och därför inte har kunnat höra den.

    MVH Fredric Hansson

  2. Vad jag kan se är ”Induction in Physics and Philosophy” fortfarande tillgänglig från The AR Bookstore. Jag håller förresten på att lyssna igenom den kursen just nu, och den är väldigt, *väldigt* bra.

    ”Objectivism Through Induction” har jag inte hört, men för några år sedan pratade en gammal kompis om den på telefon, och han var helt lyrisk.

    (Tyvärr har ju Leonard Peikoff en ond tvillingbror som också heter Leonard och som är ute efter mig personligen. Men jag ska väl inte låta det färga min uppfattning om den gode tvillingbrodern…)

  3. Jag har nu sett att tydligen finns även OTI tillgänglig igen! :D

    Fast jag undrar då varför de tog bort den till att börja med. Hmm…

    Nåväl. Kanske den gode tvillingbron har varit framme? :D

Kommentera

