Rättvisa är skipad

Saddam Hussein har nu avrättats. SvD:

Slaktaren från Tikrit hade en förebild: Josef Stalin. Han hade ett särskilt bibliotek med böcker om Stalin, översatta till arabiska enkom för honom … Hussein föddes i Tikrit, några tiotal mil ifrån Stalins födelseort Gori i Georgien, och upplevde denne som ett slags alter ego. En ”tvillingtyrann”, säger Stalinkännaren Simon Sebag Montefiore, som beskriver baathism som en pastisch på bolsjevismen.

Elevens karriär matchade lärarens; båda var hängivna, troende, politiska fanatiker; båda var hänsynslösa män på samma politiska mission – att konfrontera Väst; båda tog makten genom att långsamt ta över respektive parti inifrån. När Stalin tog makten konsoliderade han den genom en våg av terror mot alla eventuella utmanare. Saddam Hussein följde hans exempel.

Men Stalin höll fast vid makten till slutet och dog i sin egen säng. Saddam Hussein hängdes; avsatt, förödmjukad och öppet hånad av de irakier han inte hunnit mörda.

När han dömdes till döden bad han att få bli skjuten av en exekutionspatrull, eftersom det är ”rätt väg” för en militär. Om hans önska togs ingen notis. Han hängdes som en simpel mördare.

Saddam Hussein var emellertid en extraordinär mördare med miljoner liv på sitt samvete; bara i Kurdistan lät han systematiskt mörda 180 000 människor, många med kemiska stridsmedel. Sammanlagt beräknar folkmordsforskaren R J Rummel att han lät mörda åtminstone en miljon av sina medborgare, och startade krig som krävde ytterligare en miljon dödsoffer.

Rättvisa har nu äntligen skipats. Det är bra och det glädjer mig.

Det enda jag tycker är dåligt är alla som fördömer det hela. Jag tänker på vår egen utrikesminister Carl Bildt. Jag tänker på SvD som i samma artikel jag nyss citerade trots allt detta ändå motsätter sig avrättandet av Saddam Hussein (på grunder som är för dåliga för att bemöta här och nu). Jag tänker på Libyen vars diktator, Muammar Gaddafi, nu har bestämt att det minsann ska råda landssorg. Jag tänker på Vatikanen som tog det som en ”tragisk nyhet”. Jag tänker på EU. Jag tänker på diverse ”människorätts”organisationer som Human Rights Watch och Amnesty. Dessa människor vet inte vad rättvisa är. Deras måttstock för moralen är korrupt (eller obefintlig).

George W Bush kom dock med följande kommentar: ”Att Saddam ställts inför rätta gör inte slut på våldet i Irak, men den är en viktig milstolpe för landets kurs mot att bli en demokrati som kan styra, upprätthålla och försvara sig själv och vara en bundsförvant i kriget mot terrorn”. Det är å ena sidan kul att se Bush säga en sådan här provocerande sak. Jag kan riktigt se framför mig hur vänstern kommer att sätta kaffet i halsen när de läser detta. Det är å andra sidan tråkigt att Bush framställer det som att Saddam Hussein ska bli ännu ett offer för hans omoraliska och hopplösa strävan att demokratisera Irak.

4 reaktioner på ”Rättvisa är skipad

  1. Det var väldigt många som hade väldigt mycket att säga, när dödsdomen först förkunnades. Somliga menar att de som utverkar dödsstraff själva blir mördare. Somliga andra menar att dödsstraff inte är ”avskräckande” och därmed inte förebyggande (varför det skulle vara illegitimt). Mina föräldrar anser att Hussein kom undan för lätt, och att man skulle ha utsatt honom för tortyr och fängelse så att han skulle fortsätta plågas.

    I den vevan fick jag lust att bemöta allt sådant ”kackel” (för det rör sig oftast om ogenomtänkta känslobetonade invändningar) och gjorde så här: http://prometheus.blogg.se/301106212932_angende_ddsstraffet.html

  2. Well, det var väl själva dödsstraffet som kritiserades, inte att Saddam fick sin dom. Sen är det ju så att han egentligen hade behövt leva ett tag till. Så att han hade kunnat dömas för samtliga brott, inte bara den som själva avrättningen gällde. Det hade varit viktigt för inblandade.

Kommentera

