Uppdatering

Att det är dött här är ganska enkelt. Jag känner, för tillfället, att jag inte har något att säga. Varför har jag inget att säga? Det finns flera förklaringar till det. Men en primär förklaring är att ekonomisk historia suger musten ur mig. Detta är ett rent ut sagt jävla skitämne.

Jag kan inte rekommendera någon att läsa denna kurs. Vore det inte för att jag vill ha poängen, skulle jag hoppat av denna kurs för länge sedan. Den ger mig absolut ingenting i termer av kunskap eller insikter. Kursen är verkligen demoraliserande, för det man dagligen exponeras för är nästan uteslutande osanningar, lögner, nonsens, evasioner, etc. Man får se människor verkligen bevisar att inte finns några gränser för hur långt människor kan gå i deras självbedrägeri, evasioner och oärligheter.

Det som sägs och lärs ut är så vilseledande och felaktigt, på så många sätt och så många plan, att det är ungefär som att lyssna på en nazist som håller föreläsningar i Förintelsen.

Jag vill kort ge några exempel på vad det är jag menar: Keynes framhålls som en stor ekonom, ses som en hjälte. De klassiska ekonomerna avfärdas, utan motivering. Samtidigt får Karl Marx massor med oförtjänt uppmärksamhet. När industrialiseringsprocessen redogörs, behandlas det intellektuella klimatet otroligt snabbt och hafsigt. Affärsmän, tänkare, uppfinnare, vetenskapsmännen tillskrivs en roll, men när den sedan beskrivs får man endast intrycket av att de inte var så betydelsefulla. Istället lägger man ned jättemycket tid på att förklara betydelsen av statliga interventioner av olika slag. Och hur skandalöst man behandlar den stora depressionen ska vi inte ens tala om!

Några tycker kanske att jag borde ha vetat bättre, men jag hade ärligt talat inga förväntningar när jag inledde kursen. Jag hoppades inte på någonting. Ändå lyckades jag bli djupt besviken.

Under normala omständigheter kan jag ”stänga av” de kanaler som annars brukar förmedla struntprat till mig (TV, radio, Internet, tidningar). Men då jag måste dyka upp på föreläsningarna, kan jag inte lika lätt ”stänga av” detta. Allt jag kan göra är, att vara uppmärksam nog för att orka att skriva ned några anteckningar, men tillräckligt frånvarande för att överhuvudtaget stå ut med allt nonsens och alla osanningar som föreläsarna slänger omkring sig.

För att trösta mig under den här perioden har jag spenderat en del tid åt att läsa om The Fountainhead. Det har verkligen hjälpt mig. Men det finns också en annan anledning till varför jag läser om The Fountainhead. Imorgon (13/11), kommer jag nämligen att läsa upp ett litet stycke ur den nya svenska upplagan av boken och sedan komma med lite kommenterar kring det hela.

(Det är Timbro Syd som frågade mig om jag var intresserad av att göra detta i samband med att Mattias Svensson kommer ned till Lund och presenterar den nya upplagan. Jag tackade ja till detta, för jag tyckte att det kunde vara en rolig grej. Förhoppningsvis blir det också det.)

På onsdag (15/11) har jag blivit inbjuden av Helsingborg MUF att hålla ett tal. Jag kommer att argumentera för att jordens resurser är praktiskt taget oändliga. Jag har fått höra att ämnet även har lockat en socialdemokrat att komma. Och ja just det: förra veckan skickade jag in en insändare om den globala uppvärmningen. Förhoppningsvis blir den publicerad, i vilket fall jag kommer att återpublicera den här på bloggen. Så ja, även om det är lite dött här på bloggen för tillfället, så håller jag igång på andra håll.

8 reaktioner på ”Uppdatering

  1. Vart läser du ek. hist? För dina föreläsare verkar skilja sig markant från de jag har, även om den nya verkar rätt vänster.

  2. ”När industrialiseringsprocessen redogörs, behandlas det intellektuella klimatet otroligt snabbt och hafsigt.”

    Den dag vi får rationella universitet, kommer naturligtvis Bernsteins ”The Capitalist Manifesto” att ingå i grundkursen i ekonomisk historia!

    (Man måste ju försöka tänka på något som gör en glad…)

  3. Jag kommer att argumentera för att jordens resurser är praktiskt taget oändliga.

    Har du några key points du kan dela med dig av här på din blogg? Är nyfiken! :-)

    Som du säkert har förstått har jag ett stort intresse av energi och energimarknader (delvis naturligt intresse eftersom jag jobbar med trading av energirelaterade råvaror). Så när du nämner jordens resurser kommer jag osökt att associera till de två naturresurser som vi idag huvudsakligen brukar för att utvinna energi – olja och gas.

    Det är ett geologiskt faktum att olje- och gasproduktionen förr eller senare når sitt globala maximum. Min uppfattning är att den globala maxproduktionen av olja infinner sig inom den närmaste tioårsperioden och den globala maxproduktionen av gas infinner sig inom de närmaste 25 åren. De teknologiska, logistiska och ekonomiska utmaningarna kommer därför att vara stora under kommande decennier för att ersätta allt större mängder energi från krympande olje- och gaskällor.

    Det är fullt möjligt att det med tiden kommer att utvecklas alternativa energikällor. Jag är dock väldigt skrämd av det faktum att de alternativen lyser med sin frånvaro idag. Även om jag innerligt hoppas annorlunda, håller jag som ett fullt sannolikt scenario att världen kommer att genomleva en period av accelererande energipriser och så småningom möjligen en krympande tillgång på energi under en obestämd tid. Vilket i så fall bör innebära negativa konsekvenser för världsekonomin och vår förmåga att producera välfärd.

    Energi som sådan är i princip oändlig. Det är upp till vårt förnuft och vår uppfinningsrikedom att finna sätt att omvandla energi från olika källor till brukbar energi. För att skapa maximalt gynnsamma förutsättningar för människans uppfinningsrikedom att blomsta på energiområdet behövs frihet i tanke och handling, dvs kapitalism; ett starkt skydd för individens fri- och rättigheter.

    Det största hotet mot vår framtida förmåga att producera välfärd (som är direkt kopplad till vår förmåga att producera energi i olika former) är statliga begränsningar av människors fria utbyten av värden med varandra. I största möjliga mån bör energiforskning och energiproduktion avregleras.

    Med hjälp av starka incitament på fria marknader lyckas forskarna förhoppningsvis komma upp med lösningar på energiförsörjningsfrågan. I så fall kan den förhoppningsvis inte alltför turbulenta övergångsperioden från beroendet av fossila bränslen till andra bränslen bli relativt kortvarig.

    Mvh,
    Stefan

  4. Henrik Hall: Jag läser i Lund. Jag har frågat en kompis till mig, Per Nilsson, och han har fått höra samma sak från en annan som läste i Lund före mig. Så detta har pågått länge. Och jag ska snart publicera ett inlägg där jag kommer visa lite utdrag ur de texter som vi har läst, så kan du se själv hur illa det är.

  5. Stefan: Jag kommer att publicera mitt anförande här på bloggen, efter det att jag har hållt det. Det vill säga på torsdag. I förväg kan jag bara säga att min argumentation i stort kommer vara inspirerad av den som George Reisman kommer med i sin bok Capitalism: A Treatise on Economics. Vilket betyder att den är inne på ungefär samma sak som du själv är, när du säger: ”Energi som sådan är i princip oändlig. Det är upp till vårt förnuft och vår uppfinningsrikedom att finna sätt att omvandla energi från olika källor till brukbar energi. För att skapa maximalt gynnsamma förutsättningar för människans uppfinningsrikedom att blomsta på energiområdet behövs frihet i tanke och handling, dvs kapitalism; ett starkt skydd för individens fri- och rättigheter.”

    ”För övrigt är det alltid ett nöje att läsa din blogg!”

    Tack. :)

  6. Jag kan säga att kursen på GU verkar gå nedåt nu också. Vår nya föreläsare tycker att F.D.Rs New Deal var en fortsättning på laissez faire-politiken…

Kommentera

