Dagens last

Nej, jag är inte död. De senaste dagarna har jag bara varit väldigt upptagen med att lyssna på Leonard Peikoffs DIM-hypoteskurs. Mycket, länge och intensivt. Och under hela tiden har jag gjort mycket noggranna anteckningar. (Utöver det har jag också ägnat mig lite åt mina studier.) DIM-hypotesen är ganska intressant och jag ser fram emot Peikoffs bok. Jag har dock en del kvar av hypotesen att integrera innan jag vågar uttala mig i en större omfattning om själva hypotesen.

Men nu kommer ”dagens last”:

(Nästan allt jag tar upp i denna last är gammalt, men jag tycker ändå att det är värt att göra reklam för, utifall ni trots allt skulle ha missat något av det.)

Stefan Karlsson. Karlsson skrev för ett tag sedan tre mycket bra artiklar på sin blogg. Den första handlar om hur värdelöst SVT är, den andra handlar om hur irrationell den svenska kulturdebatten är, och den tredje handlar om hur rasistisk Charles Krauthammer är. Jag skulle kunna kommentera innehållet i dessa tre artiklar mer utförligt, men istället tänker jag låta dem tala för sig själva. Vad jag däremot vill kommentera kort är Karlssons stil: han är ovanligt klar och tydlig – och detta är också essensen med bra skrivande. Fortsätt så!

Henry Hazlitt. Misesinstitutet har de senaste dagarna gjort tre böcker av Henry Hazlitt tillgängliga. Den första är hans stora klassiker, Economics in One Lesson. Men sedan har även Man vs The Welfare State och The Failure of New Economics gjorts tillgängliga. Detta är mycket angenämt. Jag har inte haft tid att läsa igenom de två senare, men jag har haft tid för att läsa ett par korta avsnitt. Och av det lilla som jag har hunnit läsa verkar de mycket lovande och bra. Så se till att skaffa er dessa böcker, om ni inte redan har gjort det.

PRODOS. Prodos har intervjuat Dr Mark Durie om kristendomens relation till våld och andra relaterade ämnen. Prodos är, för de som inte känner till det, världens konstigaste objektivist. Men kanske just därför är han, ibland, hysteriskt rolig (beroende på hur man ser det).

Global uppvärmning. Debatten om den så kallade globala temperaturhöjningen har som vanligt spårat ut fulltständigt. Det finns ingen som helst rim eller reson i den panikslagna retoriken, i mediernas dramatisering, av den icke-intellektuella och ytterst oseriösa behandling av ämnet. Jag tänker dra ett litet strå till stacken, genom att skriva en insändare i ämnet. Men det lär inte bli förrän till helgen. Till dess hänvisar jag er till Sebastian Weils och George Reismans behandling av det senaste ”inlägget” i ”debatten”. Per Welander skrev också några rader om den ”subitla” propaganda som ”experter” tillåts komma undan med i våra medier.

Replik i HD. Min replik till ”Gustaf B” kom häromdagen in i HD. Angenämt. Se den här: replik2

En reaktion på ”Dagens last

Kommentera

