Replik på replik

replik

Min replik (som jag kommer att skicka in imorgon):

Ja, Gustaf B, jag är allvarlig. Du kommer med tre invändningar. Jag tänker nu kort och koncist besvara dem i tur och ordning.

Du börjar med att anklaga mig för att inte ha några belägg för mitt påstående om att den absoluta merparten av allt kapital är uppbundet i produktionsmedel. Frågan är dock varför du inbillar dig att jag inte har några belägg för det jag säger. Du verkar inte vara bekant med att man genom att t ex äga aktier i ett företag också har bundit upp sitt kapital i sådant som fabriker, maskiner, verktyg, dvs produktionsmedel.

Att Bill Gates är värd 300 miljarder kronor betyder inte att han har 300 miljarder kronor liggandes i ett bankvalv. Han är värd så mycket för att han äger en stor andel aktier i sitt företag Microsoft. Det kapital som han och många andra med honom investerade för flera år sedan användes för att köpa in produktionsmedel av olika slag: lokaler, datorer, maskiner, fabriker, etc. Jag förmodar att du inte tänker ifrågasätta existensen av sådant som aktier eller, för den delen, sådant som förmögna aktieägare.

Du skriver sedan att det inte är självklart att ”ökade investeringar i produktionsutrustning” leder till ökad produktivitet. Frågan är ju vad du har för belägg för detta minst sagda kontroversiella påstående. Nu argumenterade jag aldrig för att ökad produktivitet gav fler jobb. Jag argumenterade för att det blir fler jobb om man investerar i startandet av nya företag eller i byggandet av nya fabriker. Då relationen här är uppenbar tänker jag inte ens bemöda mig med att argumentera för det ytterligare.

Jag vill dock anmärka på påståendet om att en ökad produktivitet ej ger fler jobb, utan snarare leder till färre. Det stämmer inte. Ökad produktivitet leder till en, totalt sett, större produktion. En större produktion leder, allt annat lika, till lägre priser. Lägre priser betyder högre reallöner. Vad betyder det? Om tröjor blir billigare då kommer vi antingen att köpa mer tröjor eller också kommer vi att köpa mer av annat för de pengar som vi nu har kvar efter vi har köpt en tröja. I vilket fall som helst ökar efterfrågan, antingen på tröjor eller på annat. I vilket fall som helst blir det under normala omständigheter fler jobb.

Vad beträffar den borgerliga regeringens prognoser har jag ingen speciell uppfattning. Mitt resonemang bygger inte på deras prognoser. Jag har inte gjort några egna prognoser, men om man tänker logiskt, följer det av det jag har sagt att det blir fler jobb av sänkt förmögenhetsskatt, och skälen för det har jag redan argumenterat för. Det är inte konstigare än att man t ex utan att behöva göra några detaljerade prognoser kan veta i förväg att ett lägre pris, allt annat lika, kommer resultera i en högre efterfråga på en eller annan vara.

Gustaf B, jag säger inte detta för att vara elak, men du borde nog studera lite grundläggande nationalekonomi. Det finns många bra böcker i ämnet. En bra början är Henry Hazlitts Economics in One Lesson.

Carl Svanberg,
Ramlösa

2 reaktioner på ”Replik på replik

  1. Självklart. Jag förstår väl vad Carl Svanberg menar det. Det är rätt att svårt förstå för vanliga människor.

    Jo Platt-TV, dator, kameror o.s.v blir båda billigare och prisvärd än 10 år.
    Varför blir det så?
    Jo, fler robot gör billigare Platt-TV, kameror o.s.v. Det brukar vara oförändra antal jobb inom en företaget.

    30 år sedan hade dom låga inkomst inte råd köpa båda TV och kamera så måste välja en av kamera eller TV, då båda var för dyr. Idag låginkomst har råd köpa båda TV och kamera även data, därför andra mat, kläder, hygien o övrig har blir billigare så dom kan spara pengar lite mer för köpa lyxvaror efter mat,hygien,kläder blir 25% billigare.

    Robot och dator blir bättre kvaliet leder till högre levnadsstandard.

    Dom båda rika och fattiga blir rikare.

    Socialdemokrati skyller rika blir rikare ännu och fattiga blir fattigare.
    DET ÄR SKITTTT SNACK!! LÄGG AV!

    Min teori och inbillad:

    Fattiga blir rikare och högre levnadsstandard. Rika blir rikare ännu, självklart men
    50 år föräldrar har tre barn och fick 3 miljoner kr arv av sina föräldrar. Dom investering eller starta eget firma eller övrig så när föräldrar dör och det går upp till 9 miljoner. Dom barn får 3 miljoner varje barn i arv som 9 miljoner kr delar med tre barn blir 3 miljoner kr per barn. Nya barn gör nystart från 3 miljoner kr i investering och utvecklning vidare till när dom dör.

Kommentera

