När verkligheten överträffar dikten

I helgen såg jag på en gammal James Bond film med en kompis, Älskade spion. Den fick mig att tänka på alla galna och onda Bondskurkar. Länge tyckte jag att dessa skurkar, självfallet, var överdrivna och orealistiska. Det gör jag inte längre. Personer som Kim Jong-Il och Mahmoud Ahmadinejad får dem att framstå som ganska realistiska i jämförelse.

Nej, inte ens S.P.E.C.T.R.E. känns orealistiskt när man ser globala terrororganisationer som Hezbollah, Hamas och Al-Qaida. Den enda skillnaden mellan många av dessa Bondskurkar, är att dessa onda galningar inte bara styr över en privat armé eller något liknande, utan över hela nationer.

Och tycker ni att jag överdriver här, lägg då märke till en sak till. I vårt universum, har skurkarna ett forum där de alla får komma till tals, och en fackförening som skyddar dem. Jag talar naturligtvis om FN. Det finns till och med en ”internationell lag” som finns till för att skydda deras ”rätt” att mörda, förtrycka, tortera, terrorisera och skaffa sig massförstörelsevapen.

I James Bonds universum hänger ofta hela världens öde på en enda man, nämligen James Bond själv. Men i vårt universum förmår inte ens världens enda ekonomiskt och militärt sett överlägsna supermakt, USA, att göra slut på sina ekonomiskt och militärt sett underlägsna fiender som rebellerna i Irak, mullorna i Iran eller en urfattig kommuniststat som Nordkorea. I rättvisans namn bör man kanske nämna att i James Bonds universum har Agent 007 visserligen en licens att döda – medan skurkarna, helt i sin ordning, inte erkänns några rättigheter alls.

Och nej, jag vill inte att ni ska tro att jag är cynisk, bitter, hopplös. Det är jag inte. Nej, jag inbillar mig inte att vi håller på att vinna kriget. Men det betyder inte att det är kört. (USA:s politiska nederlag i Vietnam innebar trots allt inte kommunismens seger.) Men visst är det förbluffande hur konstigt vårt universum är, när man tänker efter?

Kommentera

