Ursäkta mig!?

I gårdagens Metro kunde man läsa om hur budgeten skulle påverka människors privata ekonomi. De hade naturligtvis letat upp en familj som de kunde intervjua. Detta var en familj som tydligen var en av de där ”vinnarna” i budgeten, men de gillar inte budgeten. De tycker att det är dåligt att man stramar åt bidragen och att man ”subventionerar” hushållsnära tjänster. Sedan mitt i allting slinker mamman i familjen ur sig följande: ”– Det är en flirt med höginkomsttagare när de plockar från dem på marginalen, säger hon” (Metro 20061017). Ursäkta mig!?

Metro verkar nu tro att om de kan hitta en person som vinner på budgeten men som ändå är kritisk till den, då har de minsann funnit sig en ”objektiv” kommentator. Premissen här är att det inte ligger i ens egenintresse att vara objektiv och sanningsenlig; att förvränga verkligheten så att den passar ens ”själviska” syften. Denna premiss är emellertid helt felaktig. Men det är egentligen inte det intressanta här.

Saken är den att tidigare i intervjun säger hon: ”– Någonstans måste de dra in för att kunna sänka skatten. Då gör de det svårare att få a-kassa, säger hon, som hoppas att det framför allt är låginkomsttagare som gynnas av skattesänkningen.” Och det framgår vidare att: ”Emilie Zetterström är nu mammaledig från jobbet som projektledare inom läkemedelsbranschen, men kan när hon kommer tillbaka till jobbet glädja sig åt skattesänkningen på mellan 500 och 1 000 kronor i månaden.” Det verkar alltså som att hon förmodligen är en av de där höginkomsttagarna. Om så, betyder det då att hon är en sadist? Eller, under antagandet att hon inte är en av de där höginkomsttagarna, betyder det då ”bara” att hon tror att höginkomsttagare i övrigt är sadister?

En reaktion på ”Ursäkta mig!?

  1. Synd om Socialdemokrati och Vänsterparti har fördomsfull mot rika med förmögenhetskatt, fastighetskatt och högimkomst så hög även hård mot dom som är med i ”Vem vill bli miljonär”

    Jag föredrar plattskatt för 10-20%.

    Det bör sänka skatt för ”Vem vill bli miljonär” menar det bör sänka/avskaffar fastighetskatt, realvinstskatt, statinkomstskatt, värnskatt, förmögenhetskatt, spelvinstskatt och bolagskatt så dom har rätt om vill vara med ”vem vill bli miljonär” och flitig att bli VD, Finansman, aktiespekulation, framgång på företager.

    Jag tror Carl Svanberg gör det ”Vem vill bli miljonär” och jag gör det också med aktiespekulation, därför han tycker viktig höginkomst sänks och avskaffar förmöghetskatt.

    ”Vem vill bli miljonär” som man kan plugga att bli läkare, jurist eller chef för bra inkomst vidare spara pengar till investering fonder och aktier (långsikt för mindre risk) och profit eller pokerspelare tjänar pengar och spara pengar i investering hos fonder.

    Vi måste respekt för dom som gör ”Vem vill bli miljonär” och det bör INTE straff skatt för ”Vem vill bli miljonär”

    Varför många gör inte flitiga att bli rik och tar pengar från rika som har flitigt.
    Jag var 15 år, då gick skola och ”ensam” i skolan (75 elever) om flitig blir rik som ”Vem vill bli miljonär”. Andra elever gjorde inte flitig att bli rik utan gå ut raggare tjejer och umgås kompisar.

    Nu har jag gått mycket framgång med studie med daytrading och jag börjar att klara mig profit på daytrading och försöker att jag göra profit minst $2000-$5000 om dag på daytrading inom 1 år vidare till minst $10.000 om dag om inom 5 år.
    Om jag lyckas profit minst $2000 om dag.

    År 2005 tog jag profit 300.000 kr på aktiehandel :-) så tack vore jag har mycket arbetat för att hämta erfarande av ”natur av flytning börs” som använder mycket matematik.

    Det är samma sak företagledare och VD som har mycket hård arbeta för att hämta erfarande och vinner gehör.

    VARFÖR rika får straff med skatt som man har hårt arbeta.

Kommentera

