Dagens last

Debatt om abort. Jag har försökt föra en liten diskussion abort på kulturrevolution. Jag kunde inte låta bli att inleda och fortsätta i denna diskussion. Snart lär jag lägga ned eftersom jag egentligen inte har tid. (PS: jag ber om ursäkt för alla stavfel jag har gjort mig skyldig till, men olyckligtvis kan man ju inte redigera sina kommentarer.)

Musik. I helgen köpte jag Iron Maidens senaste skiva A Matter of Life and Death. Helt underbar är mitt omdöme. Rekommenderar den för gamla såväl som nya fans.

Budgeten. Jag har inte lusläst regeringens proposition, men av vad jag har kunnat läsa ut från olika håll, så verkar den överlag vara ett steg i rätt riktning: sänkta skatter och mindre bidrag. Jag är om inte annat glad för att några jag känner kommer att få några tusenlappar sänkt skatt nästa år. Trevligt. Det är också mycket trevligt att de halverar förmögenhetsskatten.

Det finns förstås en och annan otrevlighet i detta dokument, men utöver det väntade (mer slöseri på välfärdspolitik), så anser jag inte att det är något att haka upp sig på. Det är ondskefullt så klart, och kanske är det allt snor jag har kvar i skallen som talar nu, men jag kan bara inte hetsa upp mig över att de höjer skatten på tobak och snus.

Jag är däremot ganska förbluffad över hur medierna förvränger innebörden av denna budget. Jag tänker nu närmast på hur man försöker minimera skattesänkningarna på de mest oärliga av sätt. Och jag är också förbluffad över hur medierna framställer en del förslag i budgeten som om det var hemska och oväntade överraskningar. Jag tänker på klassiska rubriker som: ”De arbetslösa är förlorarna” eller ”De arbetande är vinnarna”. Vänta lite, var det inte detta som var poängen? Jo, just det, det var det ju!

Oärliga konservativa. Diana Hsieh har hittat ett ovanligt smaklöst citat av William F Buckley. Att det råder filosofiska oenigheter mellan (religiösa) konservativa och objektivister råder det ju ingen tvekan om. Men varför ska det vara så svårt för de konservativa att vara minsta lilla ärliga i sin kritik mot objektivismen? Har de inga hållbara argument, eller vad är det fråga om?

Böcker. I måndags fick jag hem ett par böcker som jag har beställt. Jag har ej hunnit läsa dem, så klart. Utöver det att jag har alldeles för mycket att göra och att jag ännu är lite orkeslös på grund av förkyldningen, så har det ju bara gått några timmar sedan jag fick dem. Böckerna är Brian P Simpsons Markets Don’t Fail! och Ayn Rand Answers. Jag har bara hunnit skumma lite i den senare – men båda verkar väldigt trevliga. Återkommer med recensioner.

Studierna. Jag fick, lite överraskande om jag ska vara ärlig, veta att jag inte bara klarade min senaste tenta i ekonomisk historia utan dessutom fick VG på den. (Jag blev lite överraskad eftersom jag var rädd för att inte hade pluggat tillräckligt.) 20 av 25 möjliga poäng. Mycket trevligt. Who’s the man?

Avslutningsvis lite reklam:

Kommentera

