Om behovet av teoretisk kunskap

Jag såg igår ett avsnitt av den svenska versionen av ”Du är vad du äter”. Det finns ett segment i programmet där den överviktige får se allt han eller hon trycker i sig på en vecka. De verkar ofta förvånade över att det, sammanlagt, trots allt är så mycket som det är. Beror det på att de har levt i en slags förnekan över hur mycket de äter? Det kan inte uteslutas att det är fallet för somliga, men i de allra flesta fall tror jag inte att det är fråga om detta.

Så vad är då syftet med detta segment? Jag vet som sagt inte, eftersom det inte förklarades av programledaren/dietisten. Men så slog det mig plötsligt. Kan det möjligen vara som så att den överviktige personen har svårt att verkligen greppa vidden av sina problem utan denna demonstration? Om så, vad är då detta om inte ett utslag för en förvånansvärd oförmåga att tänka abstrakt? Att tänka bortom det konkreta nuet?

Man kan ju trots allt inte utifrån varseblivning härleda att en daglig konsumtion av 1 liter coca cola kommer att göra dig fet, eller skada dina tänder, eller ge dig diabetes. Det enda jag upptäcker när jag dricker coca cola är att det smakar gott (eller, om det är pepsi, att det smakar äckligt). För att känna till de långsiktiga effekterna av en stor daglig konsumtion måste jag använda mig av en och annan generalisering såväl som abstrakt kunskap om sådant som ämnesomsättning. Behövs det verkligen en tydligare illustration över varför vi inte utan vidare kan klura ut vad som ligger i vårt rationella egenintresse – utan att först hänvisa till rationella principer?

En reaktion på ”Om behovet av teoretisk kunskap

Kommentera

