Vinnarbidragen

De tre vinnande bidragen till Timbros Randessätävling finns nu att läsa på Captus tidning. Jag har själv inte hunnit läsa dem (ska göra det nu), så jag har för ögonblicket inga kommentarer om dem. Återkommer med ett omdöme.

6 reaktioner på ”Vinnarbidragen

  1. Dagens citat (från Boris Benulic):

    ”Men givetvis funderar jag på varför jag läser Ayn Rand så sent i mitt liv – jag kan ju både min Nozick och min Hayek, och uppskattar dem utan att vara överens. Men Rand har jag alltid undvikit – hennes rykte är ju inte det bästa – och jag förstår i efterhand inte riktigt varför jag just tagit andras omdömen om henne för kontanta – för de är ju så uppenbart fel när man väl läst den där sura lilla ryskan.

    Hennes kritik av den kapitalistklass som ärvt sina pengar och slappar eller super bort tillgångarna och sin uppenbarligen begränsade tilldelning av hjärnceller är ju mycket användbar för den som studerar folklivet på krogar kring Stureplan eller i den närmre delen av Stockholms skärgård.”

    Att någon kom på det – till sist! ;-)

  2. Att det finns olika sorters kapitalister – Reardensorten och Orren Boyle-sorten – och att Ayn Rand faktiskt gör en skarp distinktion mellan dem. Men om man ska klanka på vad Boris skriver, så har det ju inte nödvändigtvis att göra med om förmögenheten är ärvd eller inte. (Och uppriktigt sagt har jag inte själv företagit några studier av ”folklivet på krogar kring Stureplan”. Jag får väl förmoda att Boris har gjort det…)

    Sedan tycker jag det är lite roligt att Boris kommit så långt att han läst och t.o.m. förmår uppskatta Ayn Rand. Någon gång på 80-talet sprang jag ihop med honom på snabbköpet i Eskilstuna, och då anställde han ett litet korsförhör med mig om innebörden av ”egoism”. Vi kom inte så långt, men han nämnde i alla fall att han nog måste läsa Rand. (Bakgrunden till det var att vi hade haft en rätt intensiv debatt i lokalpressen om Campanellas ”Solstaten”, där vi inte kom överens alls.)

    Sedan finns det väl saker man kan störa sig på i Boris uppsats. Att både Ayn Rand och Lenin avskydde biskop Berkeley betyder ju inte att de skulle ”trivas tillsammans”. Men jag får väl sätta mig ner och läsa ”Materialismen och empiriokriticismen”, så att jag får kläm på vad det här handlar om.

Kommentera

