Randessätävlingen

Min Randessä blev inte en av de tre vinnarna. Det var ju lite synd, och om jag ska vara ärlig också lite oväntat, men så kan det gå när inte haspen är på. Jag trodde att om mitt bidrag skulle väljas bort, då skulle det ske på basis av att det inte hade ett originellt tema. Och en sådan motivering skulle jag kunna köpa fullt ut. För det jag säger i min essä är definitivt inte originellt.

Det kan låta bisarrt, kommandes från mig, men jag hade faktiskt väldigt svårt att komma på vad det var jag skulle skriva om. (Nu bestämde jag mig i och för sig ganska sent för att delta.) Uppgiften var att man skulle välja ut ett tema, en händelse eller en person ur boken som man på något sätt tycker speglas i det svenska samhället. Så från början försökte jag ta reda på om jag kunde finna en ny vinkling som kunde vara intressant för mig att skriva. Men jag kunde inte det. Och även om jag kunde det, så var jag orolig för att poängen skulle bli alldeles för obskyr och att alldeles för få skulle kunna relatera. Så jag valde istället den enklare och rakare vägen och försökte istället plocka ut ett tema ur boken som är väldigt tydligt och framträdande. Därför blev det också så icke-originellt som det blev.

Hur som helst. Istället avfärdades min essä med motiveringen att det bland annat saknade exempel och konkretiseringar. Jag håller inte helt med om att det skulle saknas exempel eller konkretiseringar. Men det kanske inte fanns tillräckligt många och tillräckligt ingående sådana. Och det kan jag väl hålla med om. Jag har en tendens för ofta att anta mycket om mina läsare när jag skriver texter. Men för de som ändå vill läsa mitt bidrag finns det här.

Ser dock fram emot att få läsa vinnarnas bidrag. Ska bli intressant att se vad de handlar om. :)

PS: Jag ser förresten att Redheadmaniac har offentliggjort sitt bidrag här.

8 reaktioner på ”Randessätävlingen

  1. ”Uppgiften var att man skulle välja ut ett tema, en händelse eller en person ur boken som man på något sätt tycker speglas i det svenska samhället.”

    Man skulle ju kunna tänka sig att jämföra Hank Reardens uppträdande i rättssalen med svenska företagsledares i liknande situationer. När får vi höra Percy Barnevik säga: ”Jag är förmögen och jag är stolt över varenda cent jag äger”? (S. 505 i den svenska översättningen.)

    Eller också skulle man kunna ta kampanjen mot Reardenmetall i början av boken och anställa jämförelser med skrämselpropagandan om växthuseffekten.

Kommentera

