Lite av varje

De goda nyheterna:

Min mentor säger att han kan, under rådande omständigheter, godkänna min uppsats för seminariebehandling, så som den ser ut nu.

Även om det bara ser ut som att jag kommer att bli godkänd, vilket är synd, är jag ändå glad för det. Jag är nämligen så otroligt trött på denna uppsats vid det här laget.

Men då jag inte är den som ger sig i första taget, ska jag se om jag kan försöka komma på något mer, som kanske kan tillfredställa mentorn ännu bättre.

De dåliga nyheterna:

Min mentor kan inte garantera att den blir godkänd, det är nämligen upp till examinatorn.

Jag trodde att jag skulle få ett bättre betyg än G.

Sannolikheten för att jag på ett par dagar ska kunna förbättra uppsatsen avsevärt är inte särskilt stor.

2 reaktioner på ”Lite av varje

  1. Inte för att jag vet om det biter på moderna akademiker, men du kan ju alltid pröva:

    Om examinatorn anser att din uppsats bör underkännas, så måste han ju motivera det med att det finns någon eller några allvarliga defekter med den, och dessa defekter måste alltså verkligen finnas där. Men då måste ju examinatorn också göra precis vad som är så strängt förbjudet i modern akademisk filosofi, nämligen härleda ett ”böra” ur ett ”vara”.

    Eftersom han inte får göra det, får han väl i stället härleda sitt ”böra” ur ett ”icke-vara”, m.a.o. underkänna din uppsats på grundval av defekter som alls inte finns i den; m.a.o. på fullständigt godtyckliga grunder.

    Frågan är alltså om denna enkla logik kan fås att gå fram…

    (Vi kan också använda den beprövade magiska metoden för att hjälpa Carl att bli godkänd: hålla tummarna.)

Kommentera

