”Medvetet vilseledande”

Socialdemokraterna:

I dagarna lanserades den nya sajten sannasiffror.nu. Projektledare för sidan är S-studenters ordförande Magdalena Streijffert som berättar att projektet startades ur ren frustration över den snedvridna bild Svenskt Näringsliv sprider bland annat genom hemsidan Ekonomifakta.

Namnet sannasiffror.nu är medvetet valt för att provocera och för att försöka balansera den snedvinkling och vilseledande som den högerledda alliansen för fram med hjälp av Svenskt Näringsliv. Exempel på sådana vilseledande uppgifter är påståendet att det i Sverige idag skulle finnas 1,3 miljoner arbetslösa. På sannasiffror.nu bryts detta påstående ner genom att förklara att Svenskt Näringsliv valt att räkna även exempelvis studerande och föräldralediga som arbetslösa. (Mina kursiveringar.)

Det är fascinerande att se hur somliga bara kan få för sig att ljuga folk rakt i ansiktet, utan att skämmas det allra minsta. Det är nästan som att de verkligen tror på det de själva säger.

”Snedvridna”, ”snedvinklade” och ”vilseledande”? Låt oss börja med att studera hur många vilseledande påståenden och rena lögner som socialdemokraterna kommer med här.

För det första påstår inte Svenskt näringsliv att det finns 1,3 miljoner arbetslösa i Sverige. De säger däremot, helt riktigt, att det finns 1,3 miljoner människor som är utanför arbetskraften. Nu är det, för det andra, sant att många av dessa, flera hundratusen förtidspensionerade, kan och vill jobba – och bör därför räknas som arbetslösa. (Och som Timbro har visat behöver man inte räkna in några föräldralediga, värnpliktiga eller cancersjuka för att få väldigt höga arbetslöshetstal, vilket socialdemokrater ibland hävdar.) Man kan emellertid fråga sig varför socialdemokraterna anser att man inte ska räkna dessa människor som arbetslösa.

Hur hög är arbetslösheten enligt Svenskt näringsliv? Ekonomifakta:

15,9 procent av befolkningen i arbetsför ålder eller 923 000 personer i snitt under 2006, januari-april. Detta är ett mått från Svenskt Näringsliv som också går utöver den gällande svenska arbetskraftsdefinitionen för att kunna ge en uppskattning av den verkliga arbetslösheten bland befolkningen i arbetsför ålder. Måttet inkluderar heltidsstuderande som söker arbete, personer i arbetsmarknadspolitiska program och undersysselsatta. Därtill görs antaganden om att ett visst antal sjukfrånvarande egentligen är arbetslösa. Man utgår då från sjukfrånvaronivån under åren 1995-1997. På samma sätt görs antaganden om att ett visst antal personer med sjuk- och aktivitetsersättning, tidigare kallade förtidspensionerade, egentligen är arbetslösa. Antagandet görs utifrån nivån 1995-1997.

Det finns, som alla kan se, absolut ingenting orimligt eller avvikande i detta sätt att räkna.

För det tredje antyder socialdemokraterna att det är oärligt av Svenskt näringsliv att räkna heltidsstuderande som söker jobb som arbetslösa. Förutom att Eurostat räknar på detta sätt (vars mått är det officiella internationella arbetslöshetsmåttet), går det ju inte att komma ifrån två saker. Enligt den officiella statistiken från SCB räknas kan och vill jobba (vilket tar sitt uttryck i att de söker jobb) som öppet arbetslösa. Så det är SCB som är oärliga genom att låtsas som att dessa inte är arbetslösa. Faktum är att SCB har genom politiskt dekret från regeringen blivit ombedda att inte ens räkna dem som en del av arbetskraften. (Att studera gör dig alltså lika oförmögen att jobba som människor som inte kan jobba på grund av att de är allvarligt sjuka?) Och det är SCB:s siffror som socialdemokraterna ofta pekar på för att visa på hur ”låg” (den öppna) arbetslösheten är.

Men att studera är inte att arbeta. Studiemedel är ingen lön. Så det är socialdemokraterna som är oärliga genom att avsiktligen ignorera vissa grupper som arbetslösa. Men inte bara det. Socialdemokraterna blundar uppenbarligen inför det faktum att många studerar just eftersom de inte kan hitta ett jobb. De behöver studiemedeln och de vill ha något vettigt att göra om dagarna. Så de studerar, och studerar, och studerar – även om de hellre hade jobbat om det var möjligt.

”Sanna siffror” är inget annat än ett desperat och patetiskt försök för socialdemokraterna att skönmåla den svenska ekonomin. Förresten. På socialdemokraternas hemsida kunde jag läsa om detta i en artikel med rubriken: ”Sanna siffror bekämpar medvetet vilseledande”. Just det.

2 reaktioner på ””Medvetet vilseledande”

  1. Carl Svanberg! Han skrev ”studera är inte att arbeta. Studiemedel är ingen lön”
    Min uppfattning: Man kan arbeta med studera med ambitiös att läsa och försöka förstå sig vad boken skrev.

    Jag förstår Carl Svanberg menar att Studera är inte jobb! Jag håller med honom Studiemedel är ingen lön.

    T.ex Nu studerar jag med daytrading i privat. Jag arbetar väldig mycket att läsa boken på engelsk och försöker att förstå mig vad boken skrev. Jag översätt från engelsk till svenska varje ord och försöker att förstå mig.
    Profession trader skrev hela boken. När jag har läst genom boken gör inte direkt proffession trader så jag måste praktik och träna med daytrading och repetera att läsa boken och försöker att förstå mig för att hålla närmare till profession trading.

    Min pojkvän lite klagar mig att jag sitta och hemma och läser mycket bok om daytrading. Jag talar honom, jag måste mycket arbetar med boken för får lön mig kunskap om daytrading. Om jag arbetar inte med boken och andra aktiespekulation bok så jag kommer inte lyckas med aktiespekulation och bli så rik. Många har ruinerat på aktiespekulation och option förlora sin hem, det är grund av brist kunskap om aktiemarknad.

    Viktig arbetar man med studera på allmän t.ex aktiespekulation, musik, ingejör, läkare m.m. för hämta kunskap.

    CARL SVANBERG MENAR ””studera är inte att JOBB. Studiemedel är ingen lön”

Kommentera

