Den ”egentliga” förklaringen?

Ett tjugotal terrorister har nyligen arresterats i Storbritannien. De hade planerat ett massmord större än 11 september-attackerna. Flygplan skulle sprängas i luften över Atlanten. Vi vet redan vilka som ligger bakom dessa planer. Det är förstås muslimer, radikala och militanta muslimer som tar sin religion på blodigt allvar. Trots att medierna inte har sagt någonting om deras identitet vet vi det. Men vi ska inte vara ”islamofobiska”, vi ska inte vara ”fördomsfulla”, vi ska inte vara ”rasistiska” och anklaga en fredlig religion som islam för att vara en terroristsanktionerande religion. Det är bara så fel. Låt oss ignorera vad koranen säger. Låt oss ignorera islams historia. Låt oss ignorera vad terroristerna själva säger. Låt oss istället finna den ”riktiga” förklaringen. Så i ”butjos” anda föreslår jag att den ”egentliga” förklaringen är att muslimerna bara är väldigt missnöjda med priserna för kollektivtrafiken i Storbritannien. Eller?

2 reaktioner på ”Den ”egentliga” förklaringen?

  1. Du har tyvärr inte förstått det rätt. Idag har jag fått för lite sömn, så jag orkar inte just nu försöka förklara för dig varför du inte har förstått det rätt. Men om jag känner mig piggare i kväll kommer jag kanske med ett längre svar. Såvida ingen annan orkar besvara din fråga. Annars kan jag ge dig en liten ledtråd: kontexten. Vad i kontexten är du bör vara extra uppmärksam på? Skillnaden mellan djur och människor.

Kommentera

