Oh Benulic!

Kom förresten att tänka på en kolumn som jag läste igår, men som jag lyckades glömma bort tills nu. Boris Benulic skrev en väldigt bra kolumn. Han observerar att det råder en enorm brist på hantverkare i Sverige. Han observerar att problemet är fackföreningarna som ju motarbetar konkurrens från billig arbetskraft från utlandet. Lösningen är en fri marknad. Låt polacker med flera få komma hit. Det vinner vi alla på. (Det säger för övrigt inte lite om vår kultur, när måste söka sig till en företrädare för den gamla (marxistiska) vänstern, för att få höra en liten dos av förnuft.) Och apropå fackföreningarna skriver han:

I dessa valtider pågår en kampanj där olika personer betraktar oss från valaffischer betalda av LO, och affischerna har budskapet ”Jag bygger Sverige!” Och många med mig tänker nog: Jättefint hörninini, men jag är rätt nöjd om jag hittar folk som bygger om min kåk. Dessutom: Om man närmare betraktar det abstrakta begreppet ”Sverige” så består det väl rent konkret av hus som mitt – och inte är det någon som bygger på det. Så det där Sverige som byggs, var byggs det, egentligen?

Oh, Benulic! Så talar en sann Aristoteliker! *trånar högt för mig själv*

5 reaktioner på ”Oh Benulic!

  1. Han är en marxist som tagit fasta på strofen ”Båd stat och lagar oss förtrycka, vi under skatter digna ner”.

  2. Det är bara Boris som tror att Boris är marxist. Han är i själva verket bombhöger så det förslår. Helt underbart! :D

  3. Nej, jag har inte lyckats hitta någon marxism i hans Metrokolumner heller, annat än i ett svar i kommentarerna någon gång, när någon frågade honom. Då rekommenderade han bara ”Das Kapital”. Men han har varit verksam i Sveriges Kommunistiska Parti och skrivit ibland i FiB/Kulturfront.

    Jag och Boris rök ihop en gång (för ett 20-tal år sedan) på Eskilstuna-Kurirens debattsida. Det var med anledning av Tomasso Campanellas utopiska skrift ”Solstaten”, som jag angrep och Boris försvarade. Den gången var det väldigt mycket Hegel i Boris argumentation.

Kommentera

