Ny intervju med Leonard Peikoff

Denna gång är det Kira Peikoff, hans 20 år gamla dotter, som har gjort en kort intervju med honom. Den är inte lång men den får mig att i ännu större utsträckning än tidigare se fram emot Peikoffs kommande bok, The DIM Hypothesis:

”[M]y thesis is that the dominant trends in every key area can be defined by their leaders’ policy toward integration: they are against it (Disintegration, D); they are for it, if it conforms to reality (Integration, I); they are for it, if it conforms to a superior reality (Misintegration, M).” — Leonard Peikoff

Vill du veta mer? Lyssna då på Peikoffs Ford Hall Forum-anförande, The One in the Many: How to Create It and Why, där han för första gången berättar om sin kommande bok.

6 reaktioner på ”Ny intervju med Leonard Peikoff

  1. ARB har en rätt stor kurs om DIM för den som har råd.

    Själv har jag den mindre ”Integration as the Essence of Personal Identity” som tillämpar DIM på psykologi. Väldigt intressant.

    DIM är inte helt nytt inom objektivismen – utan är egentligen ”bara” trikotomin subjektivism/objektivism/intrinsikalism med avseende på integration (eller avsaknaden därav) istället för medvetandets förhållande till verkligheten. Vilket iofs är rätt nytt. Hur som helst, nu är det bara 3-4 år kvar innan boken kommer. :)

  2. Ja, vad beror det egentligen på? På hans hemsida får man i alla fall intrycket av att skrivandet av det första utkastet går ganska fort. Först trodde jag att boken, i den här takten, skulle bli klar lagom till nästa år. Men uppenbarligen underskattade jag kraftigt tiden det skulle ta. Någon som vet eller som har lust att spekulera i det? ;)

  3. Carl: Jag tror att det helt enkelt beror på att Peikoff är lite av perfektionist och inte vill lämna ifrån sig ett arbete, innan han är till 102% nöjd med det. Det var likadant med både ”The Ominous Parallels” och OPAR: det dröjde åratal från det att man först hörde talas om boken till dess att den faktiskt kom ut.

  4. ND: Eftersom jag inte har tagit del av Peikoffs DIM-föreläsningar kan jag naturligtvis kraftigt ha missförstått innebörden av denna hypotes. Men i den mån jag tror mig ha förstått åtminstone essensen tycker jag mig redan nu se stora fördelar med detta nya perspektiv på relationen mellan just integrationen i vårt medvetande och verkligheten. Jag och Per Nilsson hade många intressanta diskussioner om just detta och även om det kanske är alldeles för tidigt för att bedöma hypotesen rättvist, verkar den minst sagt väldigt lovande.

Kommentera

