Ayn Rand och musik

Då och då stöter jag ihop med människor som envisas med att säga att Ayn Rand trodde på ”objektivt bra musik”. Jag vet inte var de har fått det ifrån, men var de än har fått det ifrån så har de inte fått det ifrån Ayn Rand själv. Min egen gissning är att folk får det ifrån andra okunniga Randhatare till nyliberaler som i sin tur av ren illvilja bara hittade på det. För varje gång jag hör folk säga detta är det just från folk som är nyliberaler, som är okunniga om Ayn Rand, och som sedan använder just detta som ett skäl att avfärda henne, eller i alla fall för att förhålla sig skeptiskt till henne som tänkare.

Ayn Rand menade att det idag inte finns några kriterier för vad som utgör objektivt bra musik. Hon lade emellertid fram en hypotes för vad ett sådant kriterium skulle kunna vara, men det var som sagt bara en hypotes. Jag tänker inte gå in på hypotesen här (den är ganska komplicerad), utan nöjer mig med att kortfattat citera vad Rand hade att säga om objektiva estetiska omdömen beträffande musik:

In listening to music, a man cannot tell clearly, neither to himself nor to others — and, therefore, cannot prove — which aspects of his experience are inherent in the music and which are contributed by his own consciousness. He experiences it as an individble whole, he feels as if the magnificent exaltation were there, in the music — and he is helplessly bewildered when he discovers that some men do experience it and some do not. In regard to the nature of music, mankind is still on the perceptual level of awareness.

Until a conceptual vocabulary is discovered and defined, no objectively valid criterion of esthetic judgement is possible in the field of music. (”Art and Cognition”, The Romantic Manifesto, s 55.)

Där har ni det, svart på vitt.

Naturligtvis kan vi bedöma t ex musikaliska prestationer och musiker på strikt tekniska grunder såsom hur bra de är på att spela sina instrument. Men det är inte detsamma som att döma musikens estetiska värde. Vi kan t ex inte säga sådana saker som att det känslomässiga innehållet i en låt är bättre än i en annan låt.

Denna helt felaktiga föreställning om Ayn Rand används naturligtvis för att även smutskasta henne som person. Det finns t ex berättelser om hur folk som inte delade hennes musiksmak blev utfrysta eller retade. Men detta stämmer inte i verkligheten. I verkligheten är det som så att personer som Alan Greenspan och Leonard Peikoff inte alls hade samma smak som hon, utan att de fick lida något för det. Det är i detta sammanhang värt att notera att den främsta källan för den här sortens anklagelser är Barbara Brandens The Passion of Ayn Rand. Vi vet numera också vilken lögnhals Barbara Branden var.

Om man inte håller med Ayn Rand är det OK, men man bör vara ärlig i sin kritik. Man bör grunda sin oenighet med henne på fakta, inte på illvilliga rykten, eller på vad ens nyliberala kompis har sagt eller hittat på. Man bör ta reda på fakta först.

2 reaktioner på ”Ayn Rand och musik

  1. The romantic manefesto är en av dom få böcker som jag inte läst så det här är mer än fråga än en kommentar: Vad ansåg Ayn Rand om överkommersialiserad musik? Artister som Spice Girls, och andra ”tillverkade” artister, kan inte ha så stor integritet.

  2. Jag vet inte vad Rand tyckte om ”överkommersialiserad” musik. Det var ett tag sedan jag läste hela The Romantic Manifesto, men jag kan inte minnas att hon kommenterar det. När hon talar om musik så talar om hon dess natur och diskuterar sådana frågor som vad det är som gör att vi uppskattar ett och samma musikstycke annorlunda. Hon går inte så jättemycket in på några specifika artister eller musisktilar. Det är inget jag har något minne av, i alla fall. Hon lägger fram en hypotes om hur det kommer sig att folk kan uppskatta musik så annorlunda, trots att de så att säga _hör_ samma sak, och om hypotesen är riktig då kan man på begreppsliga grunder formulera estetiska kriterier för vad som utgör bra respektive dålig musik. Innan vi kan översätta vår uppskattning av musiken i begreppsliga termer, vilket inte alls är lika lätt som när det kommer till litteratur, kan vi inte bedöma den på objektiva estetiska grunder.

    Hypotesen som är ganska komplicerad för att gå igenom, går i korthet ut på att musiken genom komplexiteten i melodin speglar sig hos människors psykoepistemologi, vilket gör att människor som har en aktiv psykoepistemologi kommer att uppskatta och känna sig ”hemma” hos en viss sorts musik, medan andra med en mindre aktiv, kanske rentav passiv, psykoepistemologi kommer att känna sig mer ”hemma” hos en annan sorts musik, och det är detta som gör att människor reagerar så radikalt annorlunda trots att de kan höra en och samma musik. Det är om du frågar mig en oerhört intressant hypotes och jag har sett en del stöd för den. Som jag förstår Rand menar hon att en konsekvens av hennes hypotes stämmer, är att man kan, som sagt, formulera ett begreppsligt kriterium för bra respektive dålig musik. Detta kriterie kommer då att utgöras av en slags matematisk formel av komplexiteten och omfattningen av musikens melodi. Fråga mig inte vad detta mer konkret betyder. Men jag skulle tro att det betyder att musik med osofistikerad melodi (såsom rave, trance, rap) skulle räknas som dålig musik, medan musik med mer sofistikerad melodi (såsom heavy metal, pop och klassisk musik) skulle räknas som bra musik. ;-)

    Det enda jag vet är att hon helt klart – och med all rätt – avfärdade ”musik” som var atonal och som saknade melodi. Det räknade hon överhuvudtaget inte som någon musik. Som ”artister” skulle hon nog tycka att sådana som Spice Girls m fl var dåliga, av flera skäl, inte minst eftersom de, som du säger, saknar allt vad integritet heter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s