Vägval höger!

Fria Moderata Studentförbundet kom nyligen ut med en läsvärd rapport som heter ”Vägval höger – en rapport om den nya moderata politiken”. I den visar FMSF att den nya moderata politiken inte har något starkt stöd i partiprogrammet, och de rekommenderar att moderaterna borde hålla sig till sitt eget partiprogram. Jag läste moderaternas då helt nya partiprogram när det kom ut för 3 år sedan. Jag glömde sakta bort vad det stod skrivet i det. Men efter det att jag hade läst FMSF blev jag inspirerad att läsa igenom det igen, och jag måste säga att jag faktiskt blev positivt överraskad. Ja, jag blev nästan chockad. Konstrasten mellan den politik och retorik som har kommit ur Fredrik Reinfeldts mun det senaste året och den politik och retorik som partiprogrammet bjuder på, gör att man ibland inte riktigt kan tro att det är samma parti. Missförstå mig inte. Moderaternas partiprogram är långt ifrån perfekt. Det innehåller brister i form av ideologisk inkonsekvens. Men det är värt att notera att den ideologiska inkonsekvens som partiprogrammet innehåller alltsomoftast tar sitt uttryck i skamliga bekännelser. Detta ska jämföras med att det enda de ”nya” moderaterna tycks ångra är att de en gång i tiden stod för någonting som skulle kunna misstas för en liberal politik. Det är nästan så att jag inte ångrar att jag lade rösten på moderaterna i riksdagsvalet 2002. Läs FMSF:s rapport. Läs jämför gärna själv några av moderaternas utspel under det senaste året (”Vi vill ge trängda kommuner ytterligare 5 miljarder kronor”, ”Vi lägger om vår politik”, Reinfeldt: Persson slår mot fattiga, M ändrar kurs i skolpolitiken, M-ledaren satsar på kommunala skolor) med moderaternas partiprogram.

Kommentera

